Barcelona i Teià, 6 de juny de 2021. La província de Barcelona ha estat l’epicentre mundial de la perfumeria durant la celebració de la segona edició de la Barcelona Olfaction Week (BOW), el IV Concurs Internacional de Perfumeria – Mouillette d’Argent, el III Barcelona Olfaction Congress (BOC) i el IV Maridatge dels Sentits. Un gran conjunt d’activitats online i presencials al voltant del perfum, la ciència olfactiva, el maridatge dels sentits i la cultura de la bellesa creades en col·laboració entre el Beauty Cluster, l’Ajuntament de Teià i Ainea Perfums. A més, l’esdeveniment ha comptat amb el patrocini d’empreses del sector com Iberchem, Eurofragance, Rafesa, Lluch Essence i Cosmo International Fragrances i amb una llarga llista de col·laboradors entre els quals es troben els principals mitjans de comunicació del sector nacionals i internacionals.
Del 28 de maig al 5 de juny aquestes activitats han congregat més de dos mil persones persones, tant en esdeveniments presencials exclusius i restringits (adaptats a la normativa sanitària vigent) com a través d’una moderna plataforma online, que ha permès assistir a totes les xerrades i jornades realitzades. Un esdeveniment multitudinari que ha atret participants de més de 25 països, que principalment han participat de forma virtual per les restriccions vigents en els desplaçaments.
Segons Eva Lluch, presidenta del Beauty Cluster i CEO a Lluch Essence: ‘La setmana de la perfumeria de Barcelona, unida a esdeveniments com el concurs internacional, el congrés científic-tècnic o el Maridatge és una gran oportunitat per impulsar la indústria del perfum i projectar-la internacionalment. Permet conèixer el perfum com a element cultural molt lligat al nostre país. El gran públic pot descobrir la importància del sentit de l’olfacte i la indústria projectar la importància que té per a l’economia i per a la societat “
III Barcelona Olfaction Congress (BOC)
El Barcelona Olfaction Congress ha celebrat la seva tercera edició amb la participació d’experts nacionals i internacionals de reconegut prestigi que han tractat àmbits com: la ciència olfactiva, la sostenibilitat en la indústria de la perfumeria, els futurs canvis de la regulació (IFRA), el impacte del Covid-19 en la capacitat olfactiva de les persones, la pres-biosmia o els últims avenços tècnics i científics. Hi han participat ponents d’excepció com Josep Roca (Celler de Can Roca), experts de l’Agència Espacial Europea (ESA), que han tractat sobre l’olor dels planetes i de l’espai, o experts de Yale, la Universitat de Cornwell o la de Londres entre d’altres.
II Barcelona Olfaction Week (BOW)
La Barcelona Olfaction Week o ‘Setmana de la Perfumeria de Barcelona’ va néixer el 2020 com una forma d’expandir les activitats del congrés cap al gran públic. Persegueix projectar l’univers de la perfumeria i la cultura de la bellesa generant espais de diàleg entre professionals i no professionals. En l’edició de 2021 ha estat limitada per les restriccions a l’hora de realitzar esdeveniments presencials i s’ha focalitzat principalment en activitats online. Més de 1.000 professionals i interessats en l’univers de la perfumeria s’han connectat durant els dies de l’esdeveniment a una plataforma, en què han pogut gaudir d’activitats i tallers com el impartit per Bettina Perison (Eurofragance) sobre com fer perfums amb elements que tenim a les nostres llars (activitat compartida amb el Maridatge). Han destacat també altres continguts com: una taula rodona sobre sostenibilitat organitzada amb la revista NEZ, la innovació en impressió 3D en el camp dels perfums desenvolupada per HP o una interessantíssima jornada sobre la protecció intel·lectual dels perfums amb Pedro Dias, fundador de la marca portuguesa Comporta Perfums.
Ha destacat, dins de la Barcelona Olfaction Week, la presentació del perfum oficial d’Espanya per a l’Expo Dubai 2020 (ajornada per la pandèmia i que se celebrarà finalment el 2021). El perfum ha estat desenvolupat per l’empresa Iberchem i presentat durant la BOW a l’Hotel Ayre Rosselló en una convocatòria exclusiva per a mitjans i professionals de la indústria de la perfumeria. També, a més d’altres activitats específiques, destaca el punt de trobada a Barcelona promogut per Cosmo International Fragrances en les seves noves instal·lacions.
IV Maridatge dels Sentits (Teià)
Com cada any el perfum, la eno-gastronomia i la cultura s’han donat la mà al municipi de Teià, a través d’una completa sèrie d’activitats impulsades pel seu Ajuntament. S’han desenvolupat tallers i activitats divulgatives sobre perfumeria i ha destacat l’exposició “El perfum és la joia” (CMC La Unió – Teià), en la qual s’han exposat els 16 perfums finalistes del Concurs. Ha destacat també l’exposició fotogràfica ‘Mirant les Olors’ que s’ha pogut visitar a Ca l’Antiga de Teià. Com a novetat en aquesta edició, el Beauty Cluster ha col·laborat amb el desenvolupament d’un estudi olfactomètric de la població de Teià. L’estudi, coordinat pel Dr. Josep de Haro Licer (expert de reconegut prestigi en sensorialitat), ha consistit en la determinació del perfil olfactiu dels habitants de Teià basant-se el reconegut mètode miniBAST-6 (part de sistema BAST-24) .
També han destacat, al programa de l’Maridatge, el taller de la Xef Yolanda Bustos o la taula rodona amb l’escriptor Rafel Nadal inspirada en el seu llibre ‘Mar d’estiu’.
A més, tots els restaurants i pastisseries de Teià han preparat plats i postres amb la nota olfactiva de l’any, la violeta.
IV Concurs Internacional de Perfumeria – Mouillette d’Argent (Barcelona-Teià)
El gran acte final ha correspost a la gala de lliurament de premis del Concurs Internacional de Perfumeria. En aquesta quarta edició, s’havien presentat 112 perfumistes de 25 països i els perfums finalistes han pogut ser votats pel gran públic tant a Barcelona (Isidro Cosmetics, Les Toppetes i Perfumeria Vall), com a Teià a l’exposició ‘El perfum és la joia ‘i a Ca l’Antiga (Teià), que és la seu oficial del concurs.
Els guanyadors s’han conegut en una gala exclusiva a Ca l’Antiga (Teià). El jurat està compost per grans experts de la perfumeria, gastronomia, art i cultura, destacant la presència del mestre perfumista D. Rosendo Mateu, el Sommelier César Cánovas, el perfumista Ernesto Collado o la interiorista Susana Cots. A més d’elegir els millors perfums, també es realitza un concurs addicional amb estudiants de el programa ‘Talent Creatiu i Empresa’ de la Generalitat de Catalunya que dissenyen els cartells del Maridatge dels Sentits, el Concurs de Perfumeria i el packaging dels perfums guanyadors de cada edició.
La participació presencial a la gala va estar limitada per les restriccions de la pandèmia i es va retransmetre en temps real perquè tots els interessats la poguessin seguir online. Així mateix, atès el perfil internacional dels finalistes, es va habilitar una gran pantalla en què podien connectar amb la gala i formar part de la mateixa des dels seus diferents països d’origen.
En aquesta edició el jurat del Concurs ha atorgat el premi a la millor creació al perfum Hana Matsuri de Yasuyuki Shinohara (Japó) i el premi a el millor perfum independent a Violet Saffron de Max Rossa (Estats Units). Finalment, el premi de el públic ha estat per Appalachian Blue de Celine Guivarc’h (França). A més, també es va lliurar un premi honorífic, atorgat pel Beauty Cluster, a la trajectòria que va ser per a Gloria Prats pel seu suport decidit a la creació del Concurs Internacional des del seu naixement, així com per l’impuls a la creació del propi Beauty Cluster.
El president del jurat, el mestre perfumista Rosendo Mateu, va anunciar que la rosa serà la nota olfactiva per a l’edició 2022 del Concurs i la base de la qual els perfumistes hauran de crear els seus perfums per competir pel preuat guardó.
Els principals col·laboradors de l’esdeveniment, així com el jurat, van ser obsequiats pel Beauty Cluster amb els perfums guanyadors de l’edició de 2019, dels perfumistes Daniel Pescio (França) i Sandra Iruela (Espanya). L’obsequi forma part d’una sèrie limitada i numerada de col·leccionista de 500 unitats de cada perfum.
Durant el lliurament de premis, també es va presentar la primera formació de llarga durada que es farà a Espanya en perfumeria i les seves aplicacions tècnic-comercials, impulsada per la Beauty Business School (entitat formativa del Beauty Cluster).
Finalment, l’acte va concloure amb un sopar institucional en què jurat, perfumistes, patrocinadors i col·laboradors van poder estrènyer llaços i començar a pensar ja en l’edició de 2022, on la presencialitat serà l’element dominant.
L’organització de totes aquestes activitats al voltant del perfum, la ciència olfactiva i la cultura de la bellesa ha permès al sector de la perfumeria retrobar després de 18 mesos molt complexos, en els quals el ‘Concurs Internacional de Perfumeria’ s’ha convertit en 2020 i en 2021 en un oasi per al sector en el qual poder agafar aire, trobar-presencialment i començar a planificar els projectes que el portaran novament al camí del creixement.