21 MAR | Celebrat el 1ºHR Beauty Forum

Barcelona, 21 de març de 2022. De la mà de la Beauty Business School, el Beauty Cluster, vam celebrar el primer HR Beauty Forum en l’Hotel Paxton Barcelona. Un espai de trobada dedicada als professionals dels RH de la indústria de la bellesa. En aquesta primera edició, van poder gaudir d’una jornada marcada pel retorn als esdeveniments presencials, per llançar una mirada al futur i per centrar-se en temes que van llançar llum i aprenentatges útils per a afrontar els reptes del present i del futur que tenen els professionals dels Recursos Humans del sector.

La trobada, pionera en el sector, va tenir dues parts ben diferenciades, al matí va tenir lloc el Fòrum Professional i va acollir ponències de gran valor entorn de temàtiques de màxim interès com la gestió d’equips, la comunicació interna, el lideratge i els nous reptes de RH en temps de treball en remot i híbrid. A la tarda, va tenir lloc el Fòrum Ocupació, un punt de generació d’ocupació gràcies a les vacants ofertes a candidats prèviament inscrits.

El Fòrum Professional, dedicat a inspirar als professionals dels RH, va començar puntual a les 9 del matí amb “Brainshaker, transformar empreses des del cor” a càrrec de Juan Bartra de Propósit y Compromiso. En ella es va parlar de la importància de la coherència, una cosa tan tan necessària per a la transformació, ja que aquesta es converteix en naturalitat i al seu torn en autenticitat, una cosa molt rellevant en el nostre sector. Bartra va comentar la importància de “posar a les persones en el centre ja que aquesta és la manera de fer-lo tot més efectiu”.

A continuació va arribar el torn de “El repte de la comunicació interna” per Meritxell Jordana de Both People & Comms que va centrar el seu discurs en com reconnectar als equips en temps de pandèmia. Va comentar que hi ha molta incertesa en les organitzacions i nerviosisme per part dels treballadors després d’aquests dos anys que s’han viscut. De fet es van donar dades com que el 50% de les persones s’està plantejant canviar de treball, així que “el major repte al qual s’enfronten les empreses és el engagement i per a aconseguir això la comunicació interna ha de ser un gran aliat per a capejar això”, va assentir Jordana.

La comunicació interna permet gestionar aquests moments de canvi i per a això cal tenir en compte les emocions de les persones. Es va parlar de com les empreses han de cobrir les necessitats del treballador per a arribar al reconeixement i autorealització, un dels graons més alts de la piràmide de Maslow al qual tan sols arriba un 15% dels professionals. Finalment es va comentar que a causa de la pandèmia hem passat a la confiança del teletreball i per això les estructures han de tornar-se planes, àgils i que dotin als treballadors d’eines per a l’autogestió.

Del treball en habilitats a l’autèntica transformació” va ser la ponència a càrrec de Julián Trullén de Max Estrem, empresa que basa la seva metodologia en la neurocreatividad i li va acompanyar David García Simancas, de Laboratoris Ximart com case study. La xerrada es va centrar en parlar de per què hi ha empreses amb bons models de negoci que no evolucionen ja que no tenen bons líders que les facin créixer.

Des de Max Estrem es va fer èmfasi en el fet que qualsevol persona pot liderar i que la “clau és que aquest talent, aquesta persona, aquest líder, es relacioni i interaccioni ja que és l’únic camí perquè les organitzacions es transformin”, afirmava Trullén. “La cultura, les idees, pràctiques i valors dels empleats és el més important i el que fa progressar a una companyia”, declarava David García Simancas, de Laboratoris Ximart.

Preparats per al futur de treball? De la realitat al metaverso va ser la ponència a càrrec de Caro Salazar de Design Thinking Sweden. Xerrada transgressora en la qual va sentenciar que “la pandèmia ens ha portat al futur, sense més”. Davant aquesta rotunda afirmació es va posar l’accent a erradicar l’analfabetisme digital, tenir equips àgils.

El metaverso és un espai on internet i la realitat augmentada es mimetitzen i a partir d’aquest moment es va obrir als assistents a l’esdeveniment un món paral·lel en el qual es va poder entrar a viure una nova experiència. Actualment ja hi ha 25 empreses que treballen en forma d’avatar des del metaverso com HP, Dell o BMW. És un treball remot i descentralitzat, un món paral·lel en el qual l’avatar està connectat al robot i aquest connectat a la línia de producció. Ja hi ha professions que estan desapareixent i és per això que cal aprendre i formar-se ràpidament en metaverso.

Nil Ibáñez de Roots for Sustainability y Pau Virtudes de Acció van compartir la ponència “Generant valor per als equips-B Corp i les seves implicacions a nivell de Recursos Humans”. En ella es va parlar del necessàries que són les companyies BCorp ja que són les empreses que estan construint una economia més inclusiva i sostenible per a les persones i per al planeta.

El moviment B Corp és una comunitat present a Espanya des de 2014 i que en 2021 s’ha consolidat, creixent un 63% respecte al 2020 i amb un total de 110 companyies. “Si una empresa vol ser competitiva ha de ser sostenible i incorporar aquests certs valors en el seu ADN, així com desenvolupar una agenda d’activitats i iniciar el procés de transformació holístic” afirmada Virtuts. B-Corp “és un moviment d’empreses, però a través de les persones i és una eina de gestió que certifica el treball col·laboratiu no sols a nivell de clúster sinó a nivell d’empresa” va sentenciar Ibáñez.

Per a finalitzar la jornada matinal va tenir lloc una taula rodona sobre “La salut dels professionals en remot”, moderada per Melissa Torres, General Manager del Beauty Business School i en la qual van intervenir Mireia Carcole, Chief People Officer de Martiderm, Juan José Hita soci d’Augusta Abogados i Oscar Calaff, Tècnic de Comunicació de Somos FP Dual.

En ella es van extreure conclusions interessants sobre els canvis que s’han donat els últims dos anys quant a desenvolupament de treball i com ha afectat la salut dels professionals. El teletreball va tenir els seus creients i els seus detractors i es va parlar de les polèmiques que han girat entorn d’ell a causa de les exigències que comporta. Es va parlar de la flexibilitat que adopten moltes empreses enfront d’ell i de la necessitat de formalitzar per escrit les responsabilitats que es tenen si es realitza perquè no hi hagi greuges comparatius enfront dels quals no ho desenvolupen.

La part emocional del treballador és la que més cal cuidar i treballant en remot es fa més complicat. L’autogestió, l’autoplanificació i estar dotat de bones eines és essencial per a desenvolupar un bon teletreball i “si estàs motivat i amb ganes de treballar, tot va bé”, sentenciava Oscar Calaff, acabat d’estrenar en el camp laboral. També es va parlar de la neuroarquitectura i l’important que és entendre com l’entorn influeix en les nostres emocions, en el que sentim i en el nostre estat d’ànim, alguna cosa que en moltes empreses es té molt en compte a l’hora de treure el màxim rendiment dels treballadors.

El Fòrum Ocupació va tenir lloc de 4 a 7 de la tarda amb un gran acolliment de persones interessades en les ofertes que empreses relacionades amb el sector beauty com Quadpack, Bella Aurora, Rituals, Martiderm, Lluch, Mesoestetic, Amita, VVa consultants i Proacai oferien. Núria Selma, Talent & Development de Bella Auroraes mostrava agraïda per tenir de nou contacte directe amb els candidats després d’aquests anys complicats també per a la selecció de treball”.  Arnau Casanova, responsable de selecció de Mesoestetic Pharma donava valor al fet que “en poc temps pots veure diverses candidatures i saber que és el que busquen per si de cara al futur surten ofertes noves en la companyia