Barcelona, 05 de juliol 2024. En el marc de la Beauty Sustainability Week, el Beauty Cluster va organitzar diferents activitats durant la setmana en què el sector de la cosmètica, perfumeria i cura personal se centra en la sostenibilitat i en com aquesta influeix dins de la indústria. L’esdeveniment ha comptat amb el suport i el patrocini de Provital i Biogründl, empreses que integren la sostenibilitat en tots els seus processos.
La setmana es va inaugurar amb un webinar en col·laboració amb Kantar on es va constatar que la sostenibilitat s’ha convertit en un imperatiu per a les marques, amb un 87% de la població desitjant portar un estil de vida més sostenible. A més, el 64% dels consumidors creuen que és responsabilitat de les empreses resoldre els problemes climàtics i ambientals, mentre que el 74% opina que les empreses han de contribuir a una societat més justa. En aquest context, la indústria de la bellesa està sota pressió per adoptar pràctiques més sostenibles, com reduir el sobreembalatge i l’ús de plàstics, així com abordar preocupacions relacionades amb la petjada de carboni o la petjada hídrica.
Com a acte principal de la setmana, el Beauty Cluster va tornar a celebrar el Beauty Sustainability Day, que va tenir lloc al Palau Robert a Barcelona i va congregar gairebé un centenar d’experts i professionals de la indústria. Adrià Martínez, Project Manager del Beauty Cluster, va ser l’encarregat de presentar la jornada distribuïda en dos blocs de quatre taules rodones, cadascuna amb els mains topics que concerneix la sostenibilitat al sector. A les 9:30, va començar la primera taula rodona en què es tractaven diversos temes relacionats amb la integració de la sostenibilitat a la cadena de valor i com les empreses podien incorporar pràctiques sostenibles en totes les etapes de la cadena de valor. En aquest cas la taula rodona, moderada per Celia Campos, CEO i directora tècnica de MuttaLab, va comptar amb la perspectiva de Júlia Gassol, Senior Project Manager d’INÈDIT, Ariadna Simón, Account Manager & Sustainability de Croda, Ainhoa Salcedo, Tècnica QHSE de Provital i Diana March, Global Director of Sustainability a Eurofragance. Totes, van explicar com integren la sostenibilitat a les seves respectives companyies i van exposar les diferents iniciatives i projectes que promouen la sostenibilitat a les seves organitzacions i com s’aconsegueix des de la matèria primera.
Posteriorment, la segona taula rodona girava al voltant dels mites i les llegendes de la sostenibilitat dins del sector de la cosmètica i la bellesa. Mariano Lesser, d’Aktiva Design va ser el moderador d’aquesta taula composta per Marcel Batlle, Strategic Designer de Batlle Group, Daniella González, Tècnic d’R+D d’Equivalenza i Conxita Rusinés, ASG i Persones a Vytrus Biotech. Els ponents van coincidir en la rellevància de la sostenibilitat i que és una qüestió que cal abordar com més aviat millor i la importància de comunicar-la, i, especialment, fer-la d’una manera adequada, sabent admetre errors i les intencions de la companyia. Tothom va posar èmfasi en la importància d’abordar la sostenibilitat des de la perspectiva també de les persones, més enllà del punt de vista mediambiental. Les certificacions i com aconseguir-les, així com els seus procediments, també van tenir espai de debat en aquesta taula rodona.
Després del coffee break, es va reprendre la sessió per parlar d’un element substancial relacionat amb la sostenibilitat: el packaging. Aquesta taula rodona va ser moderada per la CEO de Virospack, Aïda Rodríguez i estava composta per Sandra Merce, Responsable de Màrqueting de Dilograf, Daniel Sánchez, Director Comercial de RAFESA, Rosa González, Non-food Packaging Group Leader d’AIMPLAS i Oriol Arán, QP Head of Product Engineering & Industrial Project Management de Quadpack. En aquesta taula rodona els professionals del sector van explicar les darreres innovacions en matèria de packaging, així com les darreres actualitzacions en matèria de regulació i quines solucions es troben ara al mercat per promoure la sostenibilitat i la circularitat. Per descomptat, el greenwashing també va ser qüestionat i com les empreses vesteixen d’ecològic certs envasos.
Per tancar la jornada, a les 13:00 es va celebrar l’última taula rodona sota el nom ‘Valoritzant la Sostenibilitat’ en què s’abordava el punt de vista del valor per als consumidors a través de l’estratègia de sostenibilitat de les empreses i com aquest valor es percep des dels diferents punts de vista de la cadena de valor. La taula va ser moderada Víctor Segura, Growth Business Manager de Batlle Group i va comptar amb la participació d’Ariadna Sanz, Senior Project Manager d’Inèdit, Laura Vallvé, Tècnica QSHE de Provital, Stefan Esser, Canvi Global i Innovació de la Fundació Selvans i Elvira Casas , Tecnologies de Fluids Supercrítics d’AINIA. Durant aquesta taula rodona, es va argumentar que l’interès de la sostenibilitat no és només una tendència i que les empreses cal treballar en aquesta temàtica i promoure’n un consum sostenible. Els moderadors van coincidir que hi ha un interès real per productes disponibles, però entra en conflicte quan arriba el moment real de fer la compra i que el producte tingui un cost més gran. Durant aquesta ponència compartida, els assistents van poder conèixer algunes iniciatives que es desenvolupen també des del sector públic a favor de la circularitat i l’upcycling de productes i subproductes.
I com a conclusió de la Beauty Sustainability Week, el Beauty Cluster, en col·laboració amb Inèdit, va oferir als seus socis l’oportunitat de participar en un workshop pràctic amb l’objectiu d’analitzar el cicle de vida de productes i serveis, conèixer estratègies d’economia circular i identificar oportunitats que permetin vincular dinàmiques, objectius i reptes empresarials amb la circularitat des d’una perspectiva col·laborativa.